Tekoälyllä toimiva chatbot on vastaus yksilöllisen hoidon tarjoamiseen ja potilaan kokemuksen parantamiseen.
Tekoäly tarjoaa apua monilla toimialoilla ja yksi, jonka näemme todella hyötyvän chattibotista on terveydenhuolto. Tekoäly ja etenkin chattibotit ovat myös yksi parhaista terveydenhuollon ohjelmistoratkaisuista vuonna 2019.
Kuinka mukavaa sinun olisi keskustella terveydenhuollon tekoäly-työkalun kanssa? Ottaen huomioon, että monet ihmiset mielummin kommunikoivat Messengerin kuin puhelimen kautta. On vain ajan kysymys, koska käännymme chattibotin puoleen, kun meillä on kysyttävää terveydestämme. Sen sijaan että kysyisimme nettitohtorilta, diagnosoisimme itseämme väärin ja olisimme varmoja, että tavallinen flunssa olisikin hengenvaarallinen sairaus, terveydenhuollon chattibotti voi auttaa löytämään parempia vastauksia ja tietoa.
Koska tekoäly on vielä melko uusi innovaatio, emme voi antaa näille työkaluille liikaa vastuuta potilaiden kanssa asiakaspalvelun ja perustehtävien lisäksi. On kuitenkin joitakin hyviä käyttötapoja, joissa terveydenhuollon tekoäly voi auttaa jo nyt.
1. Asiakaspalvelu / hallintotehtävät tekoälyn kanssa
Kirjauduitpa nykyään melkein mihin tahansa sivustolle, chattibotti on valmiina auttamaan sinua navigoimaan sivustolla, tai korjaamaan pieniä ongelmia. Siksi ei pitäisi tulla yllätyksenä, että näemme chattibotin myös auttavan käyttäjiä löytämään palveluita koskien heidän terveydenhoitoaan. Tulevaisuudessa chattibotit voisivat auttaa ajanvarauksessa, julkaista muistutuksia, tai auttaa reseptien uusimisessa. Yksityisyyden ja lain osalta on vielä asioita, jotka pitää ratkaista, ennenkuin tällainen teknologia tulee mahdolliseksi. Ei ole yllättävää ajatella, että edellä kuvatut hallinto- ja asiakaspalvelutehtävät tuleva olemaan tulevaisuuden horisontissa.
2. Potilaan sitouttaminen
Chattibotit, jotka ovat suunniteltu ei pelkästään keräämään tietoa mutta antamaan opastusta ja ohjeita potilaalle hoidosta voisivat sitouttaa potilasta paremmin hoitoon. Tämän myötä tulokset voisivat olla myös parempia.
Huolimatta terveellisestä kritiikistä asian ympärillä, oikeanlainen tekniikka tulee vahvistamaan sidettä palveluntarjoajan ja potilaan välillä, ei rikkomaan sitä.
Yksi isoimmista haasteista terveydenhuollossa on tuntemusten kerääminen. Usein henkilökunta ohjaa potilaitaan tekemään muistiinpanoja ja palaamaan viikon päästä. Ihmiset, jotka ovat tottuneet käyttämään puhelimia, tietokoneita ja elektronisia laitteita, eivät istu alas ja kirjoita paperille jotain, josta keskusteltaisiin viikon päästä. Mutta jos voit tehdä siitä helpompaa antamalla heille jotain, joka on jo heidän käsissään, sekä on hauskaa ja samaistuttavaa, niin ihmiset tekevät sen.
Elämme vaatimuksien maailmassa ja tunnistamme, että kohdataksemme kuluttajien odotukset terveydenhuollossa, on välttämätöntä, että työterveydenhuolto kulkee samassa ajassa kuluttajien kanssa. Tekoäly mahdollistaa tämän. Se on valtava muutos.
3. Mielenterveys
On olemassa erilaisia robotteja, jotka antavat käyttäjille inhimillisen kokemuksen, joten käyttäjät tuntevat kuin juttelisivat oikean ihmisen kanssa. Monille ihmisille pelkästään mahdollisuus puhua siitä, kuinka he tuntevat ja millaisia huolia heillä on, on uskomattoman hyödyllistä mielenterveyden parantamisessa.
Tällaiset potilaat voivat käyttää keskustelevia chatbotteja terveydenhuollossa puhuakseen tunteistaan. Jos heidän tarpeensa menevät botin kykyjen yli, terveydenhuollon ammattilainen voi ottaa tilanteen helposti haltuun, ollen samalla kykenevä viittaamaan potilaan ja chatbotin väliseen keskusteluun.
4. Tutkimus/Hoito
Yksi mahdollisuus, joka on jo käynnissä, on tiedon– erityisesti koneelle tallennettujen – hyödyntäminen, joka mahdollistaa tutkimusten analysoinnin nopeammin kuin koskaan ennen. Uusien syöpätutkimusten jatkuessa on vaikea seurata käytettävissä olevia kokeellisia ratkaisuja.
Vaikka lääkäri, joka hoitaa syöpäpotilaita, ei pysty lukemaan ja pysymään kärryillä kaikista uusista tutkimuksista, kone pystyy. Tekoälyllä varustettu kone voi käydä läpi kaiken tiedon ja tarjota konkreettisia suosituksia lääkäreille ja heidän potilailleen.
Tämä käyttötapa johtuu enemmän koneen oppimisen edistyksestä, mutta näiden tietojen poiminta voisi ja saattaisi hyvinkin toimia chatttibotilla. On todennäköisempää epäillä, että asianmukaisten tietojen löytämisen automatisoinnin ja sen toimittamisen välillä on avioliitto, jonka tavoitteena on tarjota henkilökohtaisempi hoito.
5. Korvausvaatimukset ja laskutus
Kukaan ei halua olla tekemisissä korvausvaatimuksien, vakuutusyhtiöiden ja laskujen kanssa. Onneksi terveydenhuollon tekoäly-chattbotit voivat avustaa näissä tehtävissä. Terveydenhuollon chattibotilla on kyky tarkistaa olemassa oleva kattavuus, auttaa laatimaan vaatimuksia ja seurata vaateiden tilaa. Terveydenhuollon tekoälytyökalut voivat myös auttaa lääkäreitä lupamenettelyn ja laskutustietojen kanssa.
Tekoäly ja terveydenhuolto ovat lähentymässä toisiaan parantaakseen potilaan ja palveluntarjoajan kokemuksia. Vaikka chattibotin tehtävät terveydenhuollossa ovat toistaiseksi perustehtäviä, on selvää, että niillä on potentiaalia tulla käytetyksi mm. diagnostisina työkaluina. Jopa tässä vaiheessa ne auttavat vähentämään henkilöstön kuormitusta ja yleiskustannuksia, parantamaan potilaspalveluja ja tarjoavat ympärivuorokautisen keskustelualustan.
Katso lisää sivuiltamme chattiboteista https://www.starshotsoftware.com/fi/home
Ota yhteyttä vaivattomasti